Op vakantie in Spanje, en meedoen met de loterijen

Loterijen in Spanje, hoe zit dat tegenwoordig? En valt er wat te winnen?

Als je verbaasd bent over de lange rijen in de straten rond Spanje in de aanloop naar Kerstmis, vraag je dan niet meer af. Welkom bij de unieke ‘El Gordo’ (de Dikke) loterij van Spanje, de rijkste ter wereld. De Nederlandse loterijen zijn veel anders, daar kun je gemakkelijk online loten kopen.

Spanjaarden zijn ook gek op loterijen

Elk jaar met Kerstmis, worden Spanjaarden gek van de loterij, uren in de rij om kaartjes te kopen voor de beroemde kerstloterij en dit jaar is het groter dan ooit. In Nederland heb je ook van die speciale trekkingen zoals de koningsdagtrekking van de staatsloterij

Het aantal tickets in de uitverkoop is met 5 miljoen gestegen tot 170 miljoen, wat betekent dat het prijzengeld van 2017 € 2,38 miljard zal bedragen, met de hoogste individuele prijs, bekend als El Gordo (de Fat One), zijnde € 4 miljoen.

Je maakt een kans van 1 op 6

Met de kans om tenminste iets op een op zes te winnen, is het geen wonder dat de kerstloterij een hele natie gegrepen heeft. Volgens de statistieken van 2015 spelen ongeveer 73,1 procent van de 34 miljoen Spaanse inwoners tussen 18 en 75 jaar de Spaanse kerstloterij.

De Spaanse staatsloterij schat dat elke Spanjaard in 2017 gemiddeld € 66,16 aan kerstlottebiljetten zal uitgeven.

Geschiedenis

El Gordo is een Spaans instituut en de op een na oudste loterij ter wereld. De eerste kerstloterij vond plaats op 22 december 1812 in Cádiz en het evenement vindt sindsdien elk jaar plaats op dezelfde dag.

Zelfs de Spaanse Burgeroorlog kon de Kerstloterij niet stoppen, die naar Valencia verhuisde toen de Republikeinse regering hun hoofdstad uit Madrid moest verhuizen.

Na de oorlog verhuisde de loterij terug naar Madrid en ging verder onder het bewind van de dictator Francisco Franco.

Hoe het werkt

Omdat zoveel mensen in Spanje deelnemen aan El Gordo, is het ticketingsysteem gecompliceerd.

Anders dan in het Verenigd Koninkrijk, ga je bijvoorbeeld niet naar een kiosk en schaduw in de nummers die je op je loterijkaart wilt hebben. In plaats daarvan hebben loterijen bepaalde nummers beschikbaar.

Dit is de reden waarom de grote winnaars van de Kerstloterij meestal uit hetzelfde gebied komen: veel mensen hebben kaartjes gekocht in dezelfde winkel waar alle winnende tickets staan.

Het toewijzen van nummers aan bepaalde winkels betekent dat als je een bepaald nummer wilt ‘spelen’, je misschien een heel eind moet reizen – of je kaarten online moet kopen.

In termen van prijzen, omdat zoveel mensen deelnemen, worden getallen tot 165 keer herhaald. Dat betekent dat als je El Gordo wint, je je prijs deelt met minstens 164 anderen. Dit verklaart waarom de top individuele prijs in de grootste loterij ter wereld ‘slechts’ € 4 miljoen bedraagt.

Eén kaartje (billete) kost maar liefst € 200, maar veel mensen kiezen ervoor om een ​​tiende van een kaartje (un décimo) te kopen voor € 20. Zelfs kleinere porties worden verkocht: het is gebruikelijk dat bedrijven een ticket kopen en vervolgens kleine porties, of ‘participaciones’, van dat ticket verkopen aan hun klanten voor € 1.

De advertentie

Elk jaar geeft de kerstloterij een passende schmaltzy-advertentie af. Maar de advertentie van dit jaar werd gemaakt door de Spaanse filmregisseur Alejandro Amenábar, die een 20 minuten durende korte film produceerde waarin een liefdesverhaal werd geschetst tussen een buitenaardse vrouw en een Madrileense man die in de rij buiten een loterijwinkel bijeenkomt.